MODEL editabil actualizat 2023 al Statutului Asociatiei de Proprietari
Statutul asociatiei de proprietari consta in ansamblul de dispozitii prin care se reglementeaza scopul, structura si modul in care este organizata asociatia. Puteti descarca Statutul asociatiei de proprietari in format .PDF editabil actualizat pentru 2023 apasand pe link-ul de descarcare disponibil mai jos.
Noul model-cadru de statut al asociatiilor de proprietari in vigoare din februarie 2019. Il poti consulta integral mai jos sau descarca in format .PDF dand click AICI
1
Anexa nr. 1
CONŢINUTUL-CADRU
al Statutului asociaţiei de proprietari
Partea I:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. – Prezentul statut al asociaţiei de proprietari, denumit în continuare statut, reprezintă
ansamblul dispoziţiilor, adoptat de cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor din
condominiu, prin care se reglementează scopul, structura şi modul de organizare şi funcţionare a
asociaţiei de proprietari, cu respectarea prevederilor Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.
Art. 2. – Dispoziţiile prezentului statut se completează cu dispoziţiile Legii nr. 196/2018.
Art. 3. – Dispoziţiile prezentului statut sunt adoptate în conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare şi nu derogă de la acestea.
CAPITOLUL II Denumire, sediul, durata de funcţionare a
asociaţiei de proprietari
Art. 4. – Asociaţia de proprietari ……………………….1
, cu sediul în ………………………2
,
denumită în continuare asociaţia de proprietari, se constituie/reorganizează3
în condiţiile Legii nr.
196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea
condominiilor, în vederea funcţionării pe durată nedeterminată, pentru îndeplinirea atribuţiilor
prevăzute de lege.
CAPITOLUL III Scopul
asociaţiei de proprietari
Art. 5. – Asociaţia de proprietari se constituie în scopul exercitării drepturilor şi obligaţiilor
legale ce le revin proprietarilor din condominiu asupra proprietăţii comune.
Art. 6. – Asociaţia de proprietari este forma juridică de organizare şi de reprezentare a
intereselor comune ale proprietarilor din condominiu, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ,
apolitică şi fără scop patrimonial, înfiinţată în condiţiile legii, care are ca scop administrarea,
exploatarea, întreţinerea, repararea, reabilitarea şi modernizarea proprietăţii comune, menţinerea
în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor de către toţi proprietarii.
CAPITOLUL IV Structura veniturilor şi a cheltuielilor
asociaţiei de proprietari
2
Art. 7. – (1) Toate veniturile obţinute din exploatarea proprietăţii comune, precum
amplasarea mijloacelor de publicitate, amplasarea de antene, închirierea spaţiilor comune şi altele
asemenea, inclusiv veniturile din dobânzi bancare, aparţin asociaţiei de proprietari, alimentează
numai fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari şi nu se plătesc proprietarilor.
(2) Lista acestor venituri, precum şi cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial,
într-un raport afişat la avizierul asociaţiei şi se evidenţiază în registrul unic de venituri şi cheltuieli
al asociaţiei de proprietari, conform Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.
(3) Administratorul este obligat să folosească pentru plăţile curente şi pentru încasări
contul curent al asociaţiei de proprietari, la care au acces pentru informare, conform prevederilor
art. 67 din Legea nr. 196/2018, toţi proprietarii din condominiu.
(4) Prin grija preşedintelui, proprietarii din condominiu au acces la extrasele de cont,
emise automat conform contractului de cont curent al asociaţiei de proprietari.
(5) În cazul în care unul sau mai mulţi proprietari solicită accesul la extrase de cont,
altele decât cele prevăzute la alin. (4), aceştia vor suporta costul emiterii extraselor de cont,
conform contractului de cont curent.
Art. 8. – Fondurile asociaţiei de proprietari sunt: a)
fondul de reparaţii;
b) fondul de rulment;
c) fondul de penalităţi;
d) fondul ……………………..4
, aprobat în cadrul adunării generale din data de
……………….
5 prin Hotărârea Adunării generale nr. ……………………6
.
Art. 9. – (1) Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari aprobă un fond de reparaţii
anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune, conform art. 71 din Legea nr.
196/2018.
(2) Sumele încasate pentru constituirea fondului de reparaţii se depun în contul bancar
unic7 al asociaţiei de proprietari, conform Legii nr. 196/2018.
(3) Pentru încasarea fondului de reparaţii, administratorul eliberează chitanţă nominală
separată.
Art. 10. – (1) Asociaţia de proprietari este obligată să stabilească cuantumul şi cota de
participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment, conform art. 72 din Legea nr.
196/2018.
(2) Fondul de rulment se depune în contul bancar unic al asociaţiei de proprietari,
conform Legii nr. 196/2018.
(3) Pentru încasarea fondului de rulment, administratorul eliberează chitanţă nominală
separată.
(4) Fondul de rulment încasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, dacă
prin actele translative de proprietate nu se stipulează altfel.
3
Art. 11. – (1) În cadrul adunării generale, proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari
pot aproba şi alte fonduri cu caracter special, precum şi modul de constituire al acestora.
Constituirea fondurilor cu caracter special nu este obligatorie.
(2) Fondurile cu caracter special aprobate în cadrul adunării generale, cu respectarea
prevederilor art. 48 din Legea nr. 196/2018, sunt prevăzute, împreună cu fondul de reparaţii, fondul
de rulment şi fondul de penalităţi, la art. 8 din prezentul statut.
(3) Toate fondurile speciale ale asociaţiei de proprietari se depun în contul bancar unic
al asociaţiei de proprietari, conform Legii nr. 196/2018, au evidenţă separată şi pentru fiecare fond
se emite chitanţă separată.
Art. 12. – (1) Cheltuielile asociaţiei de proprietari sunt cheltuieli legate de exploatarea,
repararea sau întreţinerea proprietăţii comune şi cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care
beneficiază proprietarii şi care nu sunt facturate individual către proprietăţile individuale.
(2) Cheltuielile asociaţiilor de proprietari, în funcţie de modul de calcul şi de criteriile de
repartizare pe proprietăţi individuale, aşa cum sunt prevăzute la art. 75 din Legea nr. 196/2018,
sunt următoarele:
a) cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în proprietăţi
individuale;
b) cheltuieli pe consumuri individuale;
c) cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de suprafaţa utilă a proprietăţii individuale;
d) cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar
gestionate financiar prin intermediul asociaţiei de proprietari;
e) cheltuieli pe consumatori tehnici;
f) cheltuieli de altă natură.
(3) Asociaţia de proprietari are obligaţia de a respecta prevederile legale privind modul
de repartizare a cheltuielilor comune, în caz contrar, hotărârile luate de adunarea generală a
proprietarilor cu încălcarea acestor dispoziţii sunt nule de drept.
(4) Niciun proprietar din condominiu nu este exceptat de la obligaţia de a contribui la
plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunţării la folosirea unei părţi din proprietatea comună.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în baza hotărârii adunării generale, pot fi
exceptate de la plata cheltuielilor aferente consumului de energie electrică pentru funcţionarea
ascensorului/ascensoarelor persoanele care locuiesc în apartamente situate la subsol, demisol,
parter, mezanin, precum şi la etajul 1 din clădirile fără mezanin.
Art. 13. – (1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalităţi pentru
orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalităţile nu vor fi mai mari de 0,2%
pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile de la termenul
scadent pentru plată, fără ca suma penalităţilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat.
(2) În baza Hotărârii Adunării generale nr. ……………………..8 din data ………………… 9
,
cuantumul penalităţilor de întârziere pentru sumele cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată,
este de …………………… 10% pentru fiecare zi de întârziere.
4
(3) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari,
afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 30 de zile calendaristice de la data afişării.
(4) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere, prevăzute la alin. (1), se
includ în fondul de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza cu prioritate pentru plata
penalităţilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi, precum şi pentru cheltuieli cu reparaţiile
asupra proprietăţii comune, reabilitarea termică sau consolidarea condominiului. Sumele rezultate
din aplicarea penalităţilor de întârziere nu pot fi utilizate şi în alte scopuri.
CAPITOLUL V Membrii asociaţiei de proprietari, precum şi drepturile şi
obligaţiile acestora
Art. 14. – (1) Prin membru al asociaţiei de proprietari se înţelege proprietarul locuinţei sau
spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă din condominiu, semnatar al acordului de
asociere sau al unei cereri depuse la asociaţie, în condiţiile Legii nr. 196/2018.
(2) Prin proprietar se înţelege persoana fizică sau juridică, titular al unui drept de
proprietate asupra a cel puţin o unitate de proprietate imobiliară dintr-un condominiu.
(3) În cazul unităţilor de proprietate imobiliară cu mai mult de un proprietar, raporturile
de coproprietate dintre aceştia sunt reglementate potrivit dreptului comun. Indiferent de numărul
proprietarilor unei unităţi de proprietate imobiliară, aceştia au dreptul la un singur vot pentru
unitatea de proprietate imobiliară în cadrul adunării generale a asociaţiei de proprietari.
(4) Odată cu pierderea calităţii de proprietar în condominiu încetează statutul de
membru al respectivei asociaţii de proprietari.
Art. 15. – Toţi proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au dreptul să participe, cu
drept de vot, la adunarea generală a asociaţiei de proprietari, să îşi înscrie candidatura, să
candideze, să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari, potrivit
Legii nr. 196/2018. Pentru a beneficia de dreptul de a fi ales, persoana în cauză trebuie să aibă
capacitate deplină de exerciţiu.
Art. 16. – (1) Proprietarii din condominiu au dreptul să fie informaţi în legătură cu toate
aspectele ce privesc activitatea asociaţiei, să solicite în scris şi să primească copii după orice
document al acesteia. Proprietarii care solicită copii după documentele asociaţiei de proprietari vor
suporta costul de multiplicare al acestora11
.
(2) Proprietarii din condominii au dreptul să primească explicaţii cu privire la calculul cotei
de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, după caz, să o conteste în scris, în termen
de 10 zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să
răspundă, în scris, la contestaţie în termen de 10 zile de la primirea acesteia.
Art. 17. – (1) Proprietarii din condominii au obligaţia, conform prevederilor art. 30 din
Legea nr. 196/2018, să notifice preşedintelui orice schimbare intervenită, respectiv schimbări în
structura şi numărul membrilor familiei prin deces, căsătorii sau naşteri, persoanele luate în spaţiu,
precum şi locatarii/comodatarii ca urmare a închirierii sau a împrumutării locuinţei.
5
(2) În condiţiile Legii nr. 196/2018 şi cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare
privind calitatea în construcţii, proprietarul este obligat să menţină proprietatea sa individuală,
locuinţă sau spaţiu cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, în stare bună din punct de vedere
tehnic şi funcţional, pe propria cheltuială. Niciun proprietar, chiriaş sau angajat al asociaţiei de
proprietari nu poate încălca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comună sau individuală a
celorlalţi proprietari din condominiu şi nu poate afecta funcţionarea normală şi întreţinerea
condominiului.
(3) În cadrul proprietăţii individuale, proprietarul are obligaţia să păstreze şi să întreţină
în stare de funcţionare şi siguranţă spaţiile interioare, echipamentele şi instalaţiile din dotarea
tehnică a proprietăţii individuale, respectiv instalaţiile sanitare, de încălzire, canalizare, alimentare
cu energie electrică, gaz, apă, precum şi altele de această natură, pe cheltuiala sa, astfel încât să nu
aducă prejudicii celorlalţi proprietari din condominiu.
(4) Dacă proprietarul unei locuinţe ori al unui spaţiu cu altă destinaţie provoacă daune
oricărei părţi din proprietatea comună sau din proprietatea individuală a altui proprietar din
condominiu, respectivul proprietar are obligaţia să repare stricăciunile sau să suporte cheltuielile
pentru lucrările de reparaţii.
(5) Raporturile juridice stabilite de comun acord între locator şi locatar, precum şi
nerespectarea obligaţiilor contractuale de către locatar nu absolvă proprietarul, în calitate de
locator, de obligaţiile sale faţă de asociaţia de proprietari sau faţă de furnizorii de utilităţi publice,
prevăzute în Legea nr. 196/2018.
Art. 18. – (1) Proprietarii sunt obligaţi să ia măsuri pentru consolidarea şi modernizarea
condominiului, modernizarea echipamentelor, instalaţiilor şi dotărilor aferente, montarea
contoarelor pentru individualizarea consumurilor la nivel de proprietate individuală, reabilitarea
termică în scopul creşterii performanţei energetice, precum şi reabilitarea structural arhitecturală a
anvelopei condominiului pentru creşterea calităţii arhitectural-ambientale a acestuia, potrivit
prevederilor legale, în condiţiile menţinerii aspectului armonios şi unitar al întregului condominiu,
indiferent de natura intervenţiilor.
(2) În cazul condominiilor de tipul imobilelor colective multietajate, modificarea
aspectului faţadei se face numai în mod unitar pe întreg condominiu), indiferent de numărul
asociaţiilor de proprietari constituite pe scări sau tronsoane, în baza unei documentaţii tehnice
elaborate în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor art. 32 alin. (2) din Legea nr. 196/2018.
(3) Înainte de modificarea aspectului faţadei condominiului, preşedintele asociaţiei de
proprietari solicită, în scris, autorităţii administraţiei publice locale toate informaţiile şi restricţiile
referitoare la culoare, aspect, materiale şi altele asemenea, stabilite conform legislaţiei în vigoare,
cu respectarea prevederilor art. 32 alin. (3) din Legea nr. 196/2018.
(4) În cazul condominiilor cu mai multe tronsoane sau scări legate structural, lucrările
de consolidare sau modernizare, reabilitare termică şi structural-arhitecturală se vor realiza în mod
unitar pentru întregul ansamblu, cu respectarea întocmai a caracterului arhitectural al
condominiului şi al caracterului ambiental al ansamblului/zonei de amplasament în baza unei
documentaţii tehnice elaborate în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare
6
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, regimul monumentelor istorice şi al zonelor
protejate, după caz.
(5) Proprietarii construcţiilor, persoane fizice sau juridice, şi asociaţiile de proprietari,
precum şi persoanele juridice care au în administrare construcţii încadrate în clasele de risc seismic
şi/sau afectate de seisme sunt obligaţi să ia măsurile prevăzute de lege pentru reducerea riscului
seismic al construcţiilor.
CAPITOLUL VI Structura organizatorică şi
modul de funcţionare
Art. 19. – Organele asociaţiei de proprietari sunt: a)
adunarea generală;
b) comitetul executiv12;
c) preşedintele;
d) cenzorul sau comisia de cenzori.
Art. 20. – Funcţia de preşedinte, respectiv membru în comitetul executiv este incompatibilă
cu funcţia de cenzor sau membru în comisia de cenzori.
Art. 21. – (1) Adunarea generală este alcătuită din toţi proprietarii membri ai asociaţiei de
proprietari.
(2) Adunarea generală ordinară se convoacă de către:
a) preşedintele asociaţiei de proprietari sau comitetul executiv;
b) cel puţin 20% din numărul proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari.
(3) Pentru adoptarea hotărârilor în adunarea generală a asociaţiei de proprietari se au în
vedere următoarele:
a) fiecare proprietar, membru al asociaţiei, are dreptul la un vot pentru unitatea sa de
proprietate imobiliară;
b) pentru hotărârile cu privire la stabilirea fondurilor pentru consolidare, reabilitare şi
modernizare, votul fiecărui proprietar, membru al asociaţiei, are o pondere egală cu cota-parte
indiviză din proprietatea comună;
c) în situaţia în care un proprietar deţine o cotă-parte indiviză de părţi comune mai
mare de jumătate din totalul cotelor-părţi indivize de proprietate comună din condominiu,
ponderea voturilor de care el dispune este limitată, fiind egală cu suma ponderii voturilor celorlalţi
proprietari;
d) proprietarul, membru al asociaţiei, poate fi reprezentat în adunarea generală de către
un membru al familiei sau de către un alt reprezentant care are o împuternicire scrisă şi semnată
de către proprietarul în numele căruia votează;
e) un membru al asociaţiei de proprietari poate reprezenta cel mult un membru absent,
dacă prezintă împuternicire scrisă şi semnată de către proprietarii în numele cărora votează. O
copie a împuternicirii se ataşează procesului-verbal al şedinţei;
7
f) preşedintele, membrii comitetului executiv, administratorul, cenzorul/comisia de
cenzori sau alt membru al familiilor acestora nu pot primi mandat pentru a reprezenta un alt
proprietar în cadrul adunării generale;
g) în cazul unui vot paritar, votul preşedintelui asociaţiei de proprietari este decisiv;
h) administratorul, reprezentantul administratorului, soţul/soţia acestuia şi alţi membri
ai
familiei sale, dacă sunt membri ai asociaţiei de proprietari la care acesta este angajat, nu au drept
de vot în probleme referitoare la activitatea administratorului.
(4) Acordul de voinţă al asociaţiei de proprietari se realizează în adunarea generală a
asociaţiei de proprietari. În cazurile excepţionale, atunci când sunt necesare adoptarea unor
hotărâri în regim de urgenţă sau atunci când, după convocarea adunării generale a asociaţiei de
proprietari, conform art. 48 din Legea nr.196/2018, nu a fost întrunit numărul membrilor prezenţi
pentru adoptarea hotărârilor, conform prevederilor legale, acordul de voinţă al asociaţiei de
proprietari se poate realiza şi în baza declaraţiilor scrise şi semnate ale fiecărui proprietar.
(5) Declaraţiile menţionate la alin. (4) sunt redactate astfel încât să reiasă în mod clar
şi fără echivoc acordul sau dezacordul proprietarului din condominiu faţă de propunerea de
hotărâre a adunării generale a asociaţiei de proprietari.
Art. 22. – Adunarea generală a proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari are
următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, ceilalţi membri ai comitetului
executiv şi
cenzorul/comisia de cenzori;
b) adoptă şi modifică statutul şi regulamentul condominiului;
c) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
d) adoptă şi modifică bugetul de venituri şi cheltuieli;
e) adoptă hotărâri privind executarea lucrărilor de întreţinere, reparaţii,
modernizare,
consolidare şi reabilitare termică şi eficienţă energetică a condominiului;
f) în baza acordului scris al tuturor proprietarilor, adoptă hotărâri privind
contractarea de împrumuturi de la bănci în vederea acoperirii cheltuielilor pentru
consolidarea şi modernizarea condominiului, modernizarea instalaţiilor şi dotărilor
aferente, reabilitarea termică în scopul creşterii performanţei energetice, precum şi pentru
reabilitarea structural – arhitecturală a anvelopei în vederea creşterii calităţii ambientalarhitecturale a condominiului, potrivit prevederilor legale;
g) adoptă hotărâri asupra fondului anual de salarii şi indemnizaţii;
h) adoptă hotărâri asupra cuantumului indemnizaţiilor, precum şi asupra
numărului şi funcţiilor personalului încadrat cu contract individual de muncă sau contract
de prestări servicii în cadrul asociaţiei de proprietari pentru buna administrare, gestionare
şi funcţionare a condominiului, dar şi asupra valorii şi a modalităţilor de contractare, în
limita bugetului de venituri şi cheltuieli;
8
i) stabileşte modalităţile şi tranşele de plată a contribuţiilor fiecărui proprietar,
pentru
fiecare dintre categoriile de cheltuieli, conform reglementărilor în vigoare;
j) stabileşte sistemul de penalizări pentru restanţele afişate pe lista de plată ce
privesc
cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale în vigoare;
k) mandatează preşedintele şi comitetul executiv pentru angajarea şi eliberarea
din funcţie a administratorului, cenzorului/comisiei de cenzori sau a altor angajaţi ori
prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a condominiului;
l) poate stabili plafoanele minime de la care achiziţionarea bunurilor sau
contractarea serviciilor se face pe baza ofertelor operatorilor economici care satisfac
cerinţele asociaţiei de proprietari, conform legislaţiei în vigoare;
m) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut, prin acordul de
asociere sau
prin votul proprietarilor membri ai asociaţiei:
………………………………………………………………..
…………………………………………………………………
13
Art. 23. – (1) Membrii comitetului executiv sunt desemnaţi de către adunarea generală a
asociaţiei de proprietari, dintre membrii asociaţiei de proprietari14
.
(2) Comitetul executiv este format din preşedintele asociaţiei şi un număr par de membri,
nu mai mare de patru, astfel încât numărul membrilor comitetului executiv nu poate fi mai mare
de cinci.
Art. 24. – (1) Comitetul executiv are următoarele atribuţii:
a) convoacă adunarea generală a asociaţiei de proprietari cel puţin o dată pe
an şi ori de
câte ori este necesar;
b) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale şi urmăreşte respectarea
prevederilor
legale, a statutului, a acordului de asociere şi a regulamentului condominiului;
c) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind reguli pentru ducerea la
îndeplinire a
hotărârilor adunării generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de
asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea asociaţiei de proprietari;
d) propune spre adoptare adunării generale proiectul de regulament al
condominiului, cu
respectarea dispoziţiilor Legii nr. 196/2018;
e) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi pregăteşte
desfăşurarea
adunărilor generale;
9
f) stabileşte condiţiile privind folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi
modificarea
părţilor proprietăţii comune, conform prevederilor legale în vigoare;
g) ia măsuri pentru recalcularea cotelor-părţi indivize rezultate în urma
modificării
suprafeţelor utile ale locuinţelor sau spaţiilor cu altă destinaţie din condominiu;
h) întocmeşte şi propune adunării generale planuri de măsuri şi activităţi şi
urmăreşte
realizarea lor;
i) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul asociaţiei de
proprietari,
inclusiv situaţia încasărilor şi plăţilor lunare;
j) stabileşte programul de încasări al asociaţiei de proprietari;
k) îşi asumă obligaţii, în baza hotărârii adunării generale, în numele
proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, în ceea ce priveşte administrarea
condominiului, luând toate măsurile legale necesare;
l) este consultat în legătură cu toate activităţile care implică asociaţia de
proprietari;
m) asigură urmărirea comportării în timp a construcţiei, pe toată durata de
existenţă a
acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) urmăreşte recuperarea eventualelor creanţe ale asociaţiei;
p) gestionează, conform hotărârilor adunării generale, derularea creditelor
obţinute pentru consolidare, reabilitare termică, creşterea calităţii ambiental-arhitecturale
a condominiului şi alte lucrări;
q) propune sistemul propriu de penalizări ale asociaţiei de proprietari pentru
restanţele
afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei, în conformitate cu art. 77 din Legea nr.
196/2018 şi a prevederilor legale în vigoare;
r) notifică instituţiilor publice abilitate cazurile în care există suspiciuni de
încălcare a
prevederilor legale în vigoare;
s) ţine evidenţa şi răspunde de păstrarea în bune condiţii a arhivei
documentelor
financiar-contabile a asociaţiei de proprietari;
t) propune adunării generale cuantumul indemnizaţiilor, precum şi numărul şi
funcţiile personalului necesar a fi încadrat cu contract individual de muncă sau contract de
prestări servicii în cadrul asociaţiei de proprietari pentru buna administrare, gestionare şi
funcţionare a condominiului, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli;
10
u) exercită alte atribuţii legale, care i-au fost conferite prin hotărârile adunării
generale:
……………………………………………….
……………………………………………….
………………………………………………
15
(2) Comitetul executiv avizează toate documentele asociaţiei de proprietari,
corespondenţa şi registrele privind gestiunea administratorului.
(3) Şedinţele comitetului executiv se ţin cel puţin o dată pe lună şi se convoacă pe bază
de tabel convocator, de către preşedintele asociaţiei de proprietari sau de către jumătate plus unu
din numărul membrilor săi, cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru şedinţă.
(4) În situaţia extraordinară în care un membru al comitetului executiv se află în
imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, în termen de cel mult 90 de zile de la data când s-a
constatat indisponibilitatea acestuia se convoacă o adunare generală pentru alegerea unui nou
membru ai comitetului executiv. Prevederile alin. (7) al art. 55 din Legea nr. 196/2018 se aplică în
mod corespunzător.
Art. 25. – (1) Preşedintele asociaţiei de proprietari este candidatul, membru al asociaţiei de
proprietari, ales prin voinţa sa şi a jumătate plus unu din numărul proprietarilor prezenţi în cadrul
adunării generale. Preşedintele poate delega, pentru cel mult 90 de zile pe an, atribuţiile sale unui
membru al comitetului executiv, fără a fi exonerat de răspundere juridică.
(2) În caz de încetare a mandatului preşedintelui înainte de termen, comitetul executiv
convoacă, în termen de 5 zile de la încetarea mandatului, o adunare generală pentru alegerea unui
nou preşedinte.
(3) În situaţia extraordinară în care în cadrul adunării generale nu este/nu poate fi ales
un preşedinte, atribuţiile acestuia vor fi îndeplinite de către un membru al comitetului executiv
ales prin decizie de către acesta conform prevederilor art. 55 din Legea nr. 196/2018, urmând ca
în termen de cel mult 90 de zile de la data adunării generale să fie convocată o nouă adunare
generală pentru alegerea unui nou preşedinte.
(4) În situaţia extraordinară în care preşedintele se află în imposibilitatea de a-şi
exercita atribuţiile, atribuţiile acestuia vor fi îndeplinite de către un membru al comitetului executiv
ales prin decizie de către acesta conform prevederilor art. 55 din Legea nr. 196/2018, urmând ca
în termen de cel mult 90 de zile de la data când s-a constatat indisponibilitatea să fie convocată o
adunare generală pentru a alege un nou preşedinte. Prevederile alin. (7) al art. 55 din Legea nr.
196/2018 se aplică în mod corespunzător.
Art. 26. – Preşedintele asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) în baza mandatului acordat de adunarea generală, reprezintă asociaţia de
proprietari în relaţiile cu terţii, inclusiv în acţiunile în instanţă;
b) semnează documentele asociaţiei de proprietari;
11
c) supraveghează şi urmăreşte corecta punere în aplicare a hotărârilor adunării
generale, respectarea prevederilor statutului şi acordului de asociere, precum şi aplicarea
deciziilor comitetului executiv;
d) aduce la cunoştinţa proprietarilor prevederile statutului şi regulamentului
condominiului;
e) răspunde în scris la sesizările şi contestaţiile scrise ale proprietarilor din
condominiu în
termen de maximum 10 zile de la primirea acestora;
f) gestionează modul de îndeplinire a obligaţiilor ce revin asociaţiei de
proprietari în
raport cu autorităţile publice;
g) prezintă spre verificare, la solicitarea organelor de abilitate, toate
documentele
asociaţiei, oferind toate informaţiile solicitate;
h) poate propune, în scris, comitetului executiv sau adunării generale, după
caz, măsuri împotriva celor care nu respectă regulamentul condominiului, hotărârile şi
deciziile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale şi statutare;
i) întocmeşte şi actualizează cartea de imobil, în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
j) păstrează şi asigură completarea la zi a cărţii tehnice a construcţiei;
k) asigură păstrarea documentelor privitoare la activitatea asociaţiei de
proprietari,
conform legii;
l) întocmeşte tabelul convocator şi afişul pentru avizier pentru adunările
generale şi
asigură semnarea acestuia de către proprietari;
m) asigură informarea proprietarilor cu privire la ordinea de zi a adunărilor
generale, cu
10 zile înainte de data stabilită pentru aceasta;
n) afişează programul de încasări şi datele de contact ale administratorului, ale
membrilor
comitetului executiv şi ale membrilor comisiei de cenzori ori, după caz, ale cenzorului;
o) afişează la avizier hotărârile adunării generale şi ale şedinţelor comitetului
executiv în
termen de maximum 7 zile de la data la care au avut loc acestea;
p) în cazul modificării cadrului legislativ privind asociaţiile de proprietari,
preşedintele
convoacă adunarea generală a asociaţiei de proprietari pentru modificarea conformă a statutului
asociaţiei;
12
q) informează proprietarii din condominiu cu privire la toate restricţiile
referitoare la culoare, aspect, materiale şi altele asemenea, stabilite prin regulamentul local
de urbanism, conform informaţiilor furnizate de autorităţile administraţiei publice locale;
r) conduce şedinţele adunărilor generale şi ale comitetului executiv;
s) afişează la avizier lista contractelor asociaţiei de proprietari cu furnizorii de
utilităţi
publice, cu administratorul şi cu personalul angajat sau contractual al asociaţiei;
t) afişează la avizier lista şi datele de contact ale instituţiilor cu atribuţii de
inspecţie şi control la care pot fi sesizate eventualele nereguli legate de activitatea organelor
de conducere ale asociaţiei de proprietari, ale administratorului, respectiv ale membrilor
asociaţiei.
Art. 27. – (1) Cenzorul/Comisia de cenzori sunt persoanele mandatate de asociaţia de
proprietari să urmărească aplicarea prevederilor Legii nr. 196/2018 şi ale statutului de către
organele de conducere ale asociaţiei de proprietari şi să verifice execuţia bugetului de venituri şi
cheltuieli conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Comisia de cenzori este formată dintr-un număr impar de membri, nu mai mare de
cinci.
(3) În cazul cenzorului persoană fizică, membru al asociaţiei de proprietari, se vor avea
în vedere prevederile art. 60 alin. (1) din Legea nr. 196/2018.
(4) În cazul cenzorului persoană fizică, din afara asociaţiei de proprietari, se vor avea
în vedere prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 196/2018.
Art. 28. – Cenzorul/Comisia de cenzori a asociaţiei de proprietari are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) urmăreşte aplicarea prevederilor Legii nr. 196/2018 şi ale prezentului statut
de către
organele de conducere ale asociaţiei de proprietari;
b) verifică gestiunea financiar-contabilă;
c) verifică lunar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli conform
documentelor,
registrelor şi situaţiei soldurilor elementelor de activ şi pasiv întocmite de către administrator;
d) cel puţin o dată pe an întocmeşte şi prezintă adunării generale rapoarte
asupra
activităţii sale şi asupra gestiunii asociaţiei de proprietari, propunând măsuri;
e) execută controale inopinate, împreună cu 2 membri ai comitetului executiv,
pentru
verificarea contabilităţii şi a activităţii de casierie şi consemnează rezultatele controalelor în
registrul unic de procese-verbale al asociaţiei de proprietari;
f) participă la adunările generale ale asociaţiei şi ale comitetului executiv,
asigurând legalitatea desfăşurării acestora.
13
CAPITOLUL VII
Administrarea condominiilor
Art. 29. – (1) Administrarea, exploatarea, întreţinerea, repararea, reabilitarea şi/sau
modernizarea, după caz, a proprietăţii comune aferente condominiului sunt în sarcina asociaţiei de
proprietari, iar cheltuielile legate de aceste activităţi reprezintă cheltuieli comune.
(2) În scopul administrării şi întreţinerii condominiului, asociaţia de proprietari
încheie, conform art. 63-65 din Legea nr. 196/2018, contracte în numele proprietarilor cu persoane
fizice, persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice cu obiect de activitate administrarea
condominiilor, înfiinţate potrivit prevederilor legale în vigoare.
(3) Desemnarea administratorului şi încheierea contractului de administrare se fac de
către comitetul executiv reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari, în baza mandatului
acordat de adunarea generală, şi decizia se comunică tuturor proprietarilor.
Art. 30. – Administratorul are, în principal, următoarele atribuţii:
a) administrează imobilul, propune şi supraveghează lucrări având ca scop
conservarea şi
întreţinerea acestuia;
b) supraveghează atât lucrările care privesc administrarea, cât şi personalul
angajat;
c) în caz de urgenţă, cu acordul comitetului executiv, iniţiază procedurile în
vederea
executării tuturor lucrărilor necesare protejării imobilului, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
d) prestează serviciile prevăzute în contractul de administrare cu
responsabilitate şi în
mod profesional;
e) execută dispoziţiile prevăzute în hotărârile adunării generale a asociaţiei de
proprietari,
în conformitate cu Legea nr. 196/2018 şi cu prezentului statut, cu regulamentul condominiului şi
conform contractului de administrare;
f) organizează şi conduce contabilitatea în partidă simplă şi activitatea de
casierie;
g) gestionează, separat pentru fiecare asociaţie, bunurile materiale şi fondurile
băneşti ale
asociaţiei, conform legislaţiei în vigoare, hotărârilor adunării generale şi deciziilor comitetului
executiv;
h) propune, cel târziu până la sfârşitul perioadei de recalculare a cheltuielilor,
bugete anuale şi prognoze pe termen mediu în care trebuie să includă sumele achitate,
lucrările de întreţinere şi lucrările de reabilitare şi îmbunătăţire, sumele necesare din
fondurile asociaţiei, alte cheltuieli previzibile şi o estimare generală a cheltuielilor
asociaţiei de proprietari;
14
i) efectuează formalităţile necesare în angajarea contractelor cu furnizorii de
servicii pentru exploatarea şi întreţinerea condominiului, derularea şi urmărirea realizării
acestor contracte;
j) asigură gestionarea condominiului conform hotărârilor adunării generale şi
deciziilor
comitetului executiv, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
k) are obligaţia prezentării tuturor datelor, documentelor şi informaţilor
privind
conţinutul şi respectarea contractului de administrare, precum şi a acordurilor de plată în rate a
cheltuielilor anuale, a cuantumului prestaţiilor convenite, la solicitarea oricărui proprietar;
l) gestionează, conform hotărârilor adunării generale sau comitetului executiv,
fondul de
rulment şi fondul de reparaţii constituite la dispoziţia asociaţiei de proprietari, precum şi alte
fonduri constituite de către aceasta;
m) calculează, întocmeşte, supune verificării cenzorilor/comisiei de cenzori,
supune
aprobării comitetului executiv şi afişează la avizier lista lunară a cheltuielilor de întreţinere,
întocmită conform reglementărilor în vigoare, în termen de maximum 5 zile de la primirea ultimei
facturi de la furnizorii de servicii;
n) întocmeşte lunar şi depune semestrial la compartimentul specializat în
sprijinirea şi
îndrumarea asociaţiilor de proprietari pe a cărei rază teritorială se află condominiul situaţia
soldurilor elementelor de activ şi pasiv;
o) afişează lunar, la avizier, lista de venituri şi cheltuieli ale asociaţiei, care
cuprinde
inclusiv veniturile obţinute din exploatarea proprietăţii comune;
p) asigură, prin controale periodice, respectarea normelor generale de apărare
împotriva incendiilor la utilizarea părţilor comune, funcţionalitatea permanentă, la
gabaritele proiectate, a căilor de evacuare în caz de incendiu şi a celor de acces, intervenţie
şi salvare şi comunică de urgenţă preşedintelui asociaţiei de proprietari/comitetului
executiv neregulile identificate;
q) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite în cadrul adunării generale a
asociaţiei de
proprietari în conformitate cu Legea nr. 196/2018:
……………………………………………………………….
……………………………………………………………….
………………………………………………………………
16
Art. 31. – (1) Administratorul nu poate utiliza în niciun fel fondurile asociaţiei de
proprietari, fără hotărârea scrisă a adunării generale sau a deciziei comitetului executiv, după caz.
15
(2) Administratorul are obligaţia de a ţine evidenţe contabile separate pentru fiecare
condominiu în parte pe care îl are în administrare.
CAPITOLUL VIII Repartizarea cheltuielilor
asociaţiei de proprietari
Art. 32. – (1) Repartizarea cheltuielilor pe număr de persoane care locuiesc sau desfăşoară
activităţi în proprietăţi individuale se realizează conform art. 82 din Legea nr. 196/2018.
(2) Repartizarea cheltuielilor pe consumuri individuale se realizează conform art. 83
din Legea nr. 196/2018.
(3) Repartizarea cheltuielilor pe cota-parte indiviză de proprietate se realizează
conform art. 84-86 din Legea nr. 196/2018.
(4) Repartizarea cheltuielilor pe beneficiari se realizează conform art. 87-89 din Legea
nr. 196/2018.
(5) Repartizarea cheltuielilor pe consumatori tehnici se realizează conform art. 90 din
Legea nr. 196/2018.
(6) Repartizarea cheltuielilor de altă natură se realizează conform art. 91-93 din Legea
nr. 196/2018.
Art. 33. – Contractarea şi facturarea serviciilor de utilităţi publice în condominii se
realizează conform art. 94-101 din Legea nr. 196/2018.
CAPITOLUL IX Dizolvarea
asociaţiei de proprietari
Art. 34. – În cazul în care numărul proprietarilor din condominiu scade sub 3 ca urmare a
unor acte de înstrăinare, proprietarul sau proprietarii cer judecătoriei în a cărei circumscripţie
teritorială se află imobilul încetarea personalităţii juridice.
Art. 35. – În cazul distrugerii în întregime sau parţială a condominiului, se aplică
prevederile art. 657 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările
ulterioare.
CAPITOLUL X
Soluţionarea litigiilor, relaţiile contractuale, penalizările, cazurile de urgenţă în care se
permite, în condiţiile legii, accesul în proprietatea individuală a preşedintelui sau a unui
membru al comitetului executiv
Art. 36. – (1) În cazurile în care unul dintre proprietari împiedică, cu rea-credinţă şi sub
orice formă, folosirea normală a condominiului sau a unor părţi componente, potrivit destinaţiei
acestora şi creează prejudicii celorlalţi proprietari, proprietarii prejudiciaţi sau orice persoană care
se consideră vătămată într-un drept al său se poate adresa în scris preşedintelui, comitetului
16
executiv al asociaţiei de proprietari şi instituţiilor cu atribuţii privind respectarea ordinii şi liniştii
publice sau, după caz, instanţelor judecătoreşti.
(2) Dacă o hotărâre a adunării generale a asociaţiei de proprietari, o decizie a
comitetului executiv sau a preşedintelui este contrară prevederilor Legii nr. 196/2018 sau este de
natură să prejudicieze interesele proprietarilor, aceştia sau orice persoană care se consideră
vătămată întrun drept al său poate sesiza cenzorul/comisia de cenzori, compartimentele prevăzute
la art. 10 din Legea nr. 196/2018 sau, după caz, pot solicita instanţelor judecătoreşti anularea în tot
sau în parte a hotărârii/deciziei şi/sau repararea pagubei cauzate.
(3) Orice persoană sau orice proprietar care se consideră vătămată/vătămat într-un
drept al său din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a atribuţiilor de către preşedinte,
membri ai comitetului executiv, cenzor/comisia de cenzori sau de către administrator se poate
adresa în scris compartimentelor prevăzute la art. 10 din Legea nr. 196/2018 sau, după caz,
instanţelor judecătoreşti.
Art. 37. – (1) Dacă o hotărâre a adunării generale este contrară legii, prezentului statut sau
acordului de asociere a asociaţiei de proprietari ori este de natură să prejudicieze interesele
proprietarilor, aceştia sau orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său pot/poate
ataca în justiţie respectiva hotărâre.
(2) Acţionarea în justiţie în conformitate cu prevederile alin. (1) nu întrerupe executarea
hotărârii decât în cazul în care instanţa dispune suspendarea acesteia.
Art. 38. – Cu un preaviz motivat scris de 5 zile emis de comitetul executiv al asociaţiei de
proprietari, proprietarul este obligat să permită accesul preşedintelui sau al unui membru al
comitetului executiv, administratorului şi al unei persoane calificate în realizarea lucrărilor de
construcţii/reparaţii, după caz, în proprietatea sa individuală, atunci când este necesar să se
inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască elemente din proprietatea comună, la care se poate
avea acces numai din respectiva proprietate individuală. Fac excepţie cazurile de urgenţă când
termenul pentru preaviz este de 24 de ore.
Art. 39. – În cazul în care proprietarul nu permite accesul în proprietatea sa, în
conformitate cu prevederile art. 38, devin aplicabile prevederile art. 31 alin. (2) din Legea nr.
196/2018.
Art. 40. – Asociaţia de proprietari, prin preşedinte, are dreptul de a acţiona în instanţă,
conform prevederilor art. 78 din Legea nr. 196/2018, proprietarul care se face vinovat de neplata
cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei mai mult de 60 de zile de la termenul scadent,
respectiv 90 zile de la afişarea listei, informând membrii asociaţiei prin afişare la avizier.
Art. 41. – În imobilele de tip condominiu, facturarea serviciilor de utilităţi publice se face
de către furnizor, cu respectarea prevederilor art. 94-101 din Legea nr. 196/2018, în unul dintre
următoarele două moduri:
17
a) facturarea în comun la nivel de asociaţie de proprietari, reprezentând contravaloarea
serviciului furnizat/prestat pentru întreg imobilul care se repartizează tuturor proprietarilor din
condominiu, în conformitate cu regulile de repartizare stabilite prin Legea nr. 196/2018 şi/sau prin
legislaţia specifică serviciului de utilitate publică respectiv;
b) facturarea individuală la nivel de proprietar, reprezentând contravaloarea
serviciului
furnizat/prestat pentru fiecare unitate de proprietate imobiliară din condominiu.
Art. 42. – Facturarea individuală la nivel de proprietar în cadrul condominiului se face în
baza:
a) convenţiilor de facturare individuală, anexe la contractul de furnizare/prestare încheiat
cu asociaţia de proprietari; sau
b) contractului individual de furnizare/prestare a serviciilor încheiat cu fiecare proprietar.
Art. 43. – (1) Furnizorul serviciilor de utilităţi publice are dreptul de a acţiona în instanţă
proprietarul care se face vinovat de neplata facturilor individuale emise în baza contractelor
individuale sau a convenţiilor individuale, după caz, mai mult de 60 de zile de la termenul scadent,
respectiv 90 de zile de la afişarea listei, cu notificarea proprietarului restant cu cel puţin 7 zile
înainte de demararea procedurii de acţiune în instanţă.
(2) Sentinţa dată în favoarea furnizorului serviciilor de utilităţi publice, pentru sumele
datorate, poate fi pusă în executare pentru acoperirea datoriilor la zi prin orice modalitate permisă
de Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL XI
Asigurarea, după caz, a unui spaţiu de administrare special amenajat, unde se va putea
desfăşura serviciul de administrare şi în care pot fi păstrate în siguranţă documentele
asociaţiei
Art. 44. – Spaţiul de administrare special amenajat în incinta condominiului în care se
desfăşoară serviciul de administrare:
…………………………………………………….
17
Art. 45. – Spaţiul special amenajat în incinta condominiului în care se desfăşoară activitatea
de casierie:
…………………………………………………..
18
Art. 46. – Spaţiul special amenajat în incinta condominiului în care se păstrează în siguranţă
documentele asociaţiei:
………………………………………………….
19
18
CAPITOLUL XII
Dispoziţii finale
Art. 47. – Proprietarii comunică datele lor de contact (număr de telefon şi adresă de email)
preşedintelui asociaţiei de proprietari şi administratorului, în vederea eficientizării comunicării
între organele asociaţiei de proprietari şi proprietarii din condominiu, precum şi pentru notificarea
acestora cu celeritate în cazurile de urgenţă.
Art. 48. – Hotărârile adunărilor generale se iau în cadrul adunării generale convocată sau
reconvocată, după caz, în condiţiile Legii nr. 196/2018.
Art. 49. – (1) Pentru modificarea sau completarea prezentului statut ori a acordului de
asociere, în cadrul adunării generale a asociaţiei de proprietari este necesar acordul a cel puţin
jumătate plus unu din numărul proprietarilor din condominiu.
(2) Modificările şi/sau completările aduse prezentului statut trebuie să fie motivate şi
aprobate prin hotărâre a adunării generale a asociaţiei de proprietari într-o şedinţă convocată şi
desfăşurată cu respectarea prevederilor prezentului statut şi ale Legii nr. 196/2018.
(3) Orice modificare sau completare a prezentului statut sau a acordului de asociere se
înregistrează la judecătoria care a emis încheierea judecătorească de înfiinţare, fără alte formalităţi.
În acest sens, atât acordul de asociere, cât şi statutul asociaţiei de proprietari, actualizate, se depun
de către preşedintele asociaţiei de proprietari, ori de câte ori sunt modificări, la judecătoria în a
cărei rază teritorială se află condominiul şi care a emis încheierea judecătorească de înfiinţare.
(4) Modificările şi/sau completările aduse prezentului statut sau acordului de asociere
fără respectarea prevederilor alin. (3) nu sunt opozabile faţă de proprietarii care nu sunt membri ai
asociaţiei de proprietari sau faţă de terţi.
*
Persoana însărcinată cu întocmirea statutului asociaţiei de proprietari:
Nume şi prenume: Adresă: Semnătura:
……………………….. …………………….. ………………….. Acordul proprietarilor din
condominiu:
Nume şi prenume: Adresă: Semnătura:
1. …………………….
2. ……………………
3. ……………………
4. ……………………
5. ……………………
6. ……………………
7. ……………………
8. ……………………
9. ……………………
Partea II:
19
Note privind completarea şi aplicarea Statutului asociaţiei de proprietari:
1Se completează cu denumirea completă a asociaţiei de proprietari.
2Se completează cu adresa completă a asociaţiei de proprietari.
3După caz, dacă asociaţia se constituie sau se reorganizează conform Legii nr. 196/2018.
4Se completează cu denumirea fondului cu caracter special din care trebuie să reiasă clar destinaţia
acestuia.
5Se completează cu data la care a avut loc adunarea generală în care a fost aprobată constituirea
fondului cu caracter special.
6Se completează cu numărul hotărârii adunării generale prin care a fost aprobată constituirea
fondului cu caracter special.
7
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, în
Decizia nr. 84, pronunţată în Dosarul nr. 2.297/1/2018, în şedinţa din 26 noiembrie 2018, a decis
că, în interpretarea dispoziţiilor art. 781 alin. (5) lit. a) din Codul de procedură civilă, art. 46-48
din Legea nr. 230/2007, art. 12 pct. B lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.588/2007, sumele
datorate lunar de terţul poprit, membru al asociaţiei de proprietari, debitoarei asociaţia de
proprietari, cu titlu de cheltuieli de întreţinere, au afectaţiunea special corespunzătoare diferitelor
componente ale acestor cheltuieli, astfel cum sunt determinate de legislaţia în materie. A se vedea
prevederile art. 781 alin. (5) din Codul de procedură civilă.
8Se completează cu numărul hotărârii adunării generale prin care a fost aprobat fondul cu caracter
special.
9Se completează cu data la care a avut loc adunarea generală.
10Se completează cu valoarea procentului stabilit pentru penalităţi. Penalităţile nu vor fi mai mari
de 0.2% pentru fiecare zi de întârziere.
11În aplicarea Legii nr. 196/2018, a statutului asociaţiei de proprietari şi a regulamentului
condominiului se vor avea în vedere prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la prelucrarea şi
protecţia datelor cu caracter personal.
12La asociaţiile de proprietari din condominiile care cuprind maximum 10 unităţi de proprietate
imobiliară, dacă adunarea generală hotărăşte în acest sens, preşedintele asociaţiei de proprietari
poate îndeplini şi funcţia de administrator şi se constituie următoarele organe: adunarea generală,
preşedintele, cenzorul.
13Se completează cu atribuţiile suplimentare conferite prin prezentul statut, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.
14În cazurile prevăzute la art. 46 alin. (4) din Legea nr. 196/2018, preşedintele asociaţiei de
proprietari preia toate atribuţiile şi răspunderile comitetului executiv.
15Se completează cu atribuţiile suplimentare conferite prin hotărârile adunării generale, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare. Fiecare atribuţie suplimentară se introduce însoţită de
numărul hotărârii adunării generale prin care respectivele atribuţii au fost conferite şi data la care
a avut loc adunarea generală.
16Se completează cu atribuţiile suplimentare conferite prin hotărârile adunării generale, cu
respectarea prevederilor legale în vigoare. Fiecare atribuţie suplimentară se introduce însoţită de
20
numărul hotărârii adunării generale prin care respectivele atribuţii au fost conferite şi data la care
a avut loc adunarea generală.
17Se completează cu informaţiile privind identificarea şi delimitarea spaţiului de administrare
special amenajat în incinta condominiului în care se desfăşoară serviciul de administrare. 18Se
completează cu informaţiile privind identificarea şi delimitarea spaţiului în care se desfăşoară
activitatea de casierie.
19Se completează cu informaţiile privind identificarea şi delimitarea spaţiului în care se păstrează
în siguranţă documentele asociaţiei.